vanzeelandnaarnewzealand.reismee.nl

Van Paihia naar Kauri Coast, en terug naar Orewa Beach

Het is zaterdag de twintigste januari, de elfde dag van onze reis. We zijn aangekomen op de camping waar we ook begonnen zijn: Orewa Beach Park. Maar eerst weer terug naar Paihia en dag 7.

dag 7
's Nachts is het blijven regenen. Aangezien het de hele dag door zal gaan, besluiten we nu de planning voor de komende weken in orde te maken. De tocht naar Russell komt te vervallen. In eerste instantie kijk ik naar de weersverwachting voor de komende weken. Maar na een praatje met mijn buurman, besluit ik daar resoluut van af te wijken. In Nieuw-Zeeland geldt volgens mijn buurman de slogan: 4 jaargetijden op 1 dag?! Ik kijk voortaan wel naar de weersverwachting, maar niet voor planningsdoeleinden.

Eerst kijk ik naar de camping in Wellington, de hoofdstad van NZ. Geen probleem. Maar voor de overtocht naar Picton op het Zuidereiland dreigen sombere wolken onze reis te verstoren (om in de beeldspraak te blijven). Twee maatschappijen varen 5x per dag, en beiden zitten vol voor onze camper op 3 februari, de gewenste dag voor de overtocht. Ook de dagen ervoor en erna zijn volgeboekt. Alleen kunnen we nog mee op zondag 4 februari om 20 uur. Dat betekent dat we rond middernacht in Picton aankomen. We boeken deze overtocht maar wat graag. We zijn zelfvoorzienend met de camper, maar we moeten nog uitzoeken waar we eventueel mogen staan met onze camper, of misschien toch bij een camping kunnen bivakkeren. Je kunt het ook positief benaderen. Dankzij de regen hebben we nu tenminste een overtocht kunnen boeken!

De overige campings tot Wellington geven geen problemen om te boeken.

dag 8
Vandaag bezoeken we het Waitangi Treaty House, de "geboorteplaats" van NZ. Op 6 februari 1840 tekenden hier 20 Maori Chiefs en een vertegenwoordiging van de Britse Kroon een verdrag om de vijandelijkheden te staken, de Maori's landrechten te geven, en de Maori's te beschermen.

Het is prachtig/warm weer en we bezoeken eerst een tentoonstelling, krijgen daarna een rondleiding over het terrein, en tot slot een optreden van Maori nazaten. Allemaal heel indrukwekkend. Toch zie je ook het enorme verschil tussen een koloniale macht en de oorspronkelijke bewoners van een land, in dit geval de Maori's. Het eigendom van land is bijvoorbeeld een onbekend begrip voor Maori's. Aan de andere kant, waren er honderden stammen van Maori's, die met elkaar vochten, en nu min of meer verenigd worden.

dag 9 en 10
We reizen vandaag van de oost- naar de westkust van het Noordereiland. De totale afstand is slechts 150 km, maar weer is het rijden over smalle wegen en vooral veel slingerwegen in een heuvelland. Wat opvalt is dat we tot nu toe geen enkele windmolen of zonnepaneel gezien hebben. Blijkbaar zijn er andere prioriteiten.

Als we aan de overkant aankomen bij Omapere, gebruiken we een eenvoudige lunch. Het water van de zee is er azuurblauw.
Na nog zo'n 50 km komen we bij onze camping Kauri Coast top10. Een douche werkt verkwikkend bij het "Braziliaanse" weer van de afgelopen dagen en dus ook nu.

De volgende dag maken we foto's van de camping, en film ik ook als herinnering voor onze Haagse afdeling, die hier 4 jaar geleden geweest zijn. 's Middags gaan we naar het Trounson Kauri Park, waar prachtige Kauri's staan. Een pad voert ons langs een aantal reuzen. De grootste is 3,5 meter breed, zo'n 20 meter hoog, en 1200 jaar oud volgens de beschrijving. Je moet je voetzolen reinigen, zowel bij binnenkomst als weggaan. 95 % is reeds gekapt, en dat mag dus niet meer. Nu is de bedreiging van de Kauri vooral schimmels.

dag 11
Ook vandaag weer een reis van 150 km naar de oostkust van Northland, en naar de camping aan zee in Orewa. De korte reis is vooral nodig, omdat we het Kauri museum willen bezoeken. Het blijkt een schot in de roos te zijn. Hier zien we allerlei gereedschap en apparatuur om de bomen in vroeger tijden te vervoeren, te vermaken tot planken, en vooral ook de eindproducten: meubels, gebruiksvoorwerpen, en zelfs hele boten. Daarnaast ook kunstvoorwerpen en beeldhouwkunst. Ook geeft het museum inzicht hoe pakweg 100 jaar geleden de mensen in NZ woonden en werkten. Heel fascinerend en ook uitgebreid. Verder komt ook het gom(hars) van de Kauri ter sprake, waarvan heel kostbare producten worden gemaakt.

In NZ kennen ze ook 3 tolwegen. Een ervan passeren we vandaag voor de tweede keer. Het systeem is eenvoudig en slim. Een camera maakt een foto van je kenteken, en jij moet binnen 5 dagen betalen. Als je dat niet doet, dan krijgt de eigenaar een brief tot betaling met een verhoging enz. Wij hebben het tolgeld tussen beide passages betaald.

Op de camping aangekomen, stond er weer een stevige wind, en waren de golven weer schuimend... Heel uitnodigend! Eenmaal in het water was het genieten. Mijn herinneringen gingen naar Brazilië, waar ik met Sebastiaan destijds dezelfde ervaring heb gehad.

Dries en Monique

Het blijft leuk om jullie reisverhalen te lezen!!

Patricia

Leuk om te lezen over de plekjes waar wij nog niet zo lang geleden zijn geweest … kijk al uit naar het volgende verhaal incl foto’s. Veel plezier!

Jenny

Bedankt!
Geniet van de verhalen!
Kus

Saskia

Sweet memories !!!! Ik kijk al weer uit naar jullie volgend reisverhaal ?