vanzeelandnaarnewzealand.reismee.nl

Lake Taupo en Napier

Het is inmiddels onze 21ste dag in NZ, dinsdag 30 januari, en we zijn op een camping aan zee ten noorden van Napier, aan de oostkust van het Noordereiland. Sinds 4 dagen is het "Braziliaanse" weer veranderd in "Hollands" weer, inclusief regen! De temperatuur komt niet hoger dan 20 C, dus ook wat dat betreft niet ongewoon in een zomerin Nederland.

Laten we teruggaan naar dag 17, onze eerste ochtend aan Lake Taupo.

dag 17 en 18
Wij staan op een camping aan de zuidoost kant van Lake Taupo, in Motutere . Dit dorpje ligt halverwege 2 steden, namelijk Taupo en Turangi. Wij staan aan de meer-zijde van de camping. De camping wordt in tweeën gedeeld door een snelweg langs Lake Taupo, waar ook 's nachts verkeer langsraast.

Alle campings die wij bezocht hebben zijn enigszins hetzelfde, en ook enigszins anders dan in West-Europa. Op alle campings hebben ze een uitgebreide keuken met magnetrons, ovens, koelkasten en broodroosters. Meestal ook een BBQ plaats. Daarnaast een huiskamer met zitjes en een TV. Er zijn dan ook veel gasten, die met een tent komen, en dus deze services graag gebruiken. Wij beperken ons tot de afwasruimte waar we soms de afwas doen. Verder zijn er ook wasmachines en drogers. Wat we nog niet echt zijn tegengekomen is een camping-restaurant. Blijkbaar hebben Nieuw-Zeelanders daar minder behoefte aan. De sanitaire ruimtes zijn van goede kwaliteit en worden ook goed schoongehouden.

Het is vandaag de laatste dag van de schoolvakantie in NZ, en de meeste mensen vermaken zich op het water met bootjes, supboards, kano's of motorboten. Helaas bestaat het piepkleine strand uit stenen, alsook het ondiepe gedeelte van het water. De vaste gasten hebben daarom schoentjes aan, maar wij hebben deze niet.

Omdat het weer goed is besluiten we een eenvoudige Track te gaan lopen, de Rotopounamu Track. We rijden ongeveer 30 km naar het zuiden, en vinden met enige moeite een parkeerplaats. Aangezien we hier helemaal geen bereik hebben met onze telefoon of wifi van de camper, gaan we lopen langs de weg in noordelijke richting. Na enkele km stoppen we en gaan terug. Dan blijkt dat we een bord, welke te zien was van vanaf de parking, over het hoofd hebben gezien?! We beschouwen deze dag als een "training", en morgen terug te keren. Onderweg komen we nog een leuk uitzicht punt tegen.

De volgende dag is het bewolkt met naar verwachting wat motregen. We rijden meteen goed en parkeren op de vrijwel lege parkeerplaats. We beginnen de weg omhoog te lopen. Helaas blijft het de hele route motregenen. De regenjassen blijken het goed te doen?! Tijdens de tocht is het meer slechts sporadisch te zien, en door het weer lopen we vooral een bospad met minder vogelgeluid dan normaal.

dag 19, 20 en 21
Op zondag rijden we naar Napier aan de oostkust. De tocht is ruim 150 km, en voert vooral door bosrijke omgeving. Veel naaldbomen, waarvan de meesten er goed uitzien. Het valt ons de laatste dagen op, dat er veel trucks met aanhangwagens rijden met boomstammen. Je ziet ook bijna geen gele grasvelden en vrijwel geen door de droogte verdorde boombladeren. De regen en het gematigde klimaat zullen daar vermoedelijk de oorzaak van zijn.

Na aankomst gaat het regenen, en het blijft doorgaan tot de volgende ochtend. Een tent staat naast ons met een Nieuw-Zeelandse stel. Zij hebben gisteren in de regen hun tent opgezet en zijn er niet meer uit geweest.

Op aanraden van de receptioniste van de camping gaan we met de camper naar het Perfume Point om daar de camper te parkeren, en te voet naar het centrum van Napier te lopen om daar de Art Deco gebouwen te bekijken. We lopen langs het water en zien nu waar de boomstammen heen zijn gegaan. Er passeren ons tientallen vrachtwagens met boomstammen, en deze worden hier gelost en geladen in zeeschepen. Daarnaast liggen er 2 enorme cruiseschepen onder Hollandse vlag in de haven.

We hebben onze regenjassen weer bij ons en deze zijn vandaag af en toe nodig.Langs de boulevard heb je een park met veel groen en bloemen.Er zijn ook zwembaden. We gaan een aantal Art Deco gebouwen met een folder op eigen houtje langs. Best indrukwekkend. De gebouwen zijn in de dertiger jaren na een enorme aardbeving in 1931, met hulp van andere landen, in enkele jaren neergezet. Het centrum van de stad was bij de aardbeving verwoest, alsmede honderden inwoners gedood. Op de terugweg eten we bij een van de restaurants in het havengebied, alvorens naar de camping terug te keren.

's Avonds gaat het weer regenen, en de volgende dag houdt dit aan. De buren met de tent zijn al vroeg vertrokken. Waarschijnlijk verkopen ze hun tent na deze ervaring?! Wij gaan vandaag een rustdag inlassen, met schrijven en een wandeling langs de zee bij de camping. Morgen hebben we een lange rit naar Wellington voor de boeg.

Marianne

Dankjulliewel voor de uitvoerige verslaglegging én de leuke foto's waardoor meereizen beslist een feit wordt! Alle plaatsnamen zal ik niet kunnen herhalen, maar wel leuk om hierdoor ahw een stukje 'sfeer' te proeven. Jammer dat regen en miezerigheid nogal eens aan de orde is. Maar ik merk dat jullie ondanks dat, met verwondering over alle indrukken positief gestemd doorgaan.
Bye bye ? with love? Marianne.

Dries en Moniqie,

Fijn dat jullie de moeite nemen om het thuisfront te trakteren op jullie mooie reisverhalen met bijbehorende foto's. We leren op deze manier toch een beetje Nieuw Zeeland kennen,
Blijf lekker genieten daar!
Groetjes, Monique en Dries