vanzeelandnaarnewzealand.reismee.nl

Queenstown, Lake Tekapo en Christchurch

Op dag 42 zitten we op een camping in een schitterende omgeving nabij Christchurch. De camping is onderdeel van een heel groot park en dichtbij zee. Niet alles is gegaan zoals gepland. Maar daarover zo meteen meer.

We gaan terug naar 16 februari, de dag dat we van Te Anau naar Queenstown zijn gereden.

dag 38 en 39
Het grootste deel van deze reis hebben we 2 dagen geleden al gereden onderweg naar Te Anau vanuit Wanaka. De wind is nu veel minder en het rijden gaat gemakkelijker. Vanwege Mariëttes verjaardag wil ik haar op een lunch trakteren in de binnenstad. Dat is een verkeerde gedachte. Niet de lunch natuurlijk, maar het parkeren in de stad. Parkeren in Queenstown met een camper blijkt zelfs onmogelijk. Het is een kleine stad aan een meer met leuke winkelstraten eromheen. We gaan uiteindelijk heuvelop naar de camping. Daar blijkt dat zij een oplossing hebben voor ons parkeerprobleem in Queenstown. Een shuttle rijdt 9x/dag van de camping naar de binnenstad, en haalt je ook weer op uit de binnenstad. We bespreken een rit naar de stad en na de lunch gaan we naar Queenstown. We gaan winkelen en op advies van de verkoper gaan we naar "zijn" Pizzaria.

De volgende dag gaan we weer naar Queenstown, nu om met een gondel naar boven te gaan. Daar heb je een prachtig uitzicht op de omgeving, met een azuurblauw meer en heuvels. We zijn ook gekomen voor het rodelen: met een stoeltjeslift verder omhoog en met een te besturen slee op wielen naar beneden. Het parcours is 1600 meter en bevat uiteraard veel bochten. Ik heb een ticket voor 6 ritten genomen. Mariëtte heeft wat aarzelingen, en na de uitleg laat ik haar voorgaan. Om haar te kunnen ondersteunen. Echter, na de start heb ik haar niet meer terug gezien?! Onverschrokken reed ze ook de andere 5 ritten. Op de foto zie je de vastberaden blik van een kamikaze pilote! In de winkel bij de rodelbaan slaagtMariëtte eindelijk in de koop van enkele kledingstukken.

dag 40 en 41
We gaan vandaag weer noordelijker, naar Lake Tekapo. Dat ligt dichtbij de Alpen van NZ, maar nu aan de oostkant in plaats van aan de westkant. Daar waren we eerder zoals je wellicht nog weet, namelijk in Fox Glacier. De weg ernaartoe is sprookjesachtig. Vrijwel kale bergen, met enkele te nemen passen. Een maanlandschap bij daglicht! Naarmate we dichter bij het eindpunt komen krijgen we de besneeuwde bergen te zien, waaronder Mount Cook. Mariëtte maakt een heleboel foto's.

Eenmaal op de camping aangekomen krijgen we een plaats met goed uitzicht op Lake Tekapo. Het weer is zonnig en er staat veel wind. De volgende dag is er minder goed weer voorspeld en ook veel wind. Daarom willen we voor dinsdag, de vertrek dag, een vlucht boeken over de gletsjers en langs Mount Cook. Dat lukt! We kunnen om 9 uur 's morgens mee op een vlucht van AirSafari vanaf het vliegveld van Lake Tekapo. Het belooft dinsdag een zonnige dag te worden met weinig wind.

Tijdens het rijden naar Lake Tekapo hebben we een alarm binnengekregen dat de additive voor de diesel er bij moest. Dat gebeurt na 3000 km. Wij hebben inmiddels 3200 km gereden. Het middel dient om de uitstoot van NOx omlaag te brengen. We hebben een jerrycan vol, en we gieten ongeveer 4 liter bij de diesel. Daarna maken we een maaltijd en verheugen ons op dinsdagochtend, de dag van de vlucht.

De volgende dag moet ik iets opzoeken in de gegevens van McRent, en kom ik erachter dat er een andere inlaat is voor de additive. Ik neem contact op met het nummer van technische bijstand. De AddBlue is op waterbasis, en dus moet de camper opgehaald worden en naar de garage in Christchurch gebracht worden. Wij kunnen mee. Het simpel leegmaken van de brandstoftank blijkt tegenwoordig niet meer mogelijk vanwege ingenieuze toevoersystemen...?!

Zo zitten we dus op maandagmiddag met onze camper op een truck en rijden naar Christchurch. Gelukkig kunnen we de vlucht voor dinsdag bij AirSafari afzeggen. De eigenaar heeft begrip voor onze situatie. We worden afgezet bij een hotel in Christchurch en slapen goed in een uitstekend bed. Het bed in de camper was toch wel afzien af en toe.

dag 42
Het wordt een hectische dag. In de loop van de morgen blijkt dat we de camper niet meer terugkrijgen. Het toevoersysteem van de diesel naar de motor moet vervangen worden. Er is geen vervangende camper beschikbaar. We proberen een auto te huren op het vliegveld, maar die blijken allemaal verhuurd te zijn. Uiteindelijk gaan we naar de camping bij het strand, die
we al besproken hadden en wijzigen de camperplaats voor een studio.

Er is één nadeel. Christchurch en een bushalte zijn ver weg. Wel zitten we in een bosrijke omgeving en dichtbij een strand. We besluiten de laatste dagen hier door te brengen en het rustig aan te doen. Vrijdag gaan we naar het vliegveld en zaterdag landen we op Schiphol.

Dit is onze laatste blog. We hopen dat onze liefde voor dit mooie land enigszins is overgekomen in de verhalen en foto's!

Marianne

Wat een avontuurlijk duo blijken jullie te zijn ? . En... wat een prachtige reis, een "reis van je leven!!"??
Ik bedank jullie voor het meereizen en zal deze reis beslist vaker gaan bele ven.
Nog enkele fijne dagen in het verre 'land over zee' en een voorspoedige terug reis!
Het zal weer wennen zijn, maar de vele prachtige herinneringen zullen vast en zeker steeds ' 'bovendrijven ', een warm-hartelijke groet, Marianne.

Saskia

Jammer dat jullie alsnog geen helicopter vlucht hebben kunnen doen, maar door dit akkevietje met de diesel hebben jullie nu wel lekkere bedden om deze laatste nachten op te slapen ?

Monique en Dries

Hoi Mariette en Paul,
Bedankt voor alle reisverhalen. Wat heb jij een vlotte schrijfstijl Paul! Wij hebben erg gelachen om het verhaal van Mariette op de rodelbaan.
Het was leuk om op afstand met jullie mee te reizen. Wat een prachtige reis is het geworden.
Wij wensen jullie nog hele gezellige dagen en een veilige terugreis toe. Tot ziens op 23 maart in Breda. Liefs, Monique en Dries

Marie-José

Wat een mooie reis!
Leuk om jullie reis zo te volgen,Paul!
Geniet nog van 2 laatste dagen en een goede vlucht terug !