vanzeelandnaarnewzealand.reismee.nl

Van Napier naar Wellington

We zijn op dag 26 en dus over de helft van onze reis. Straks gaan we naar de Ferry van Interislander, die ons naar Picton brengt en het Zuidereiland. De overtocht duurt 3,5 uur. Hemelsbreed is het een afstand van zo'n 60 km, maar ongetwijfeld maken we een omweg.

Terug naar Napier, waar we gaan vertrekken naar de hoofdstad Wellington.

dag 22 en 23
's Morgens gaan we eerst tanken in de buurt van de camping in Napier. De afstand naar Wellingtons is ruim 350 km, en gaat gelukkig voor het grootste deel over de Highway. Nou ja, de Highway is gewoon een 2-baansweg met af en toe een extra baan om in te halen. We vertrekken met regen, maar op ongeveer de helft wordt het droog, en daarna zelfs zonnig. Naarmate het zonniger wordt, zien we het gras geler worden. Blijkbaar heeft het hier weinig geregend de laatste tijd!

De camper is pas 1,5 jaar oud, en is voorzien van een heleboel USB-aansluitingen. Het is een automaat, en dat rijdt toch wel prettig, moet ik bekennen. Er is een TV aan boord met satellietschotel, een oven, een koelkast, een gasfornuis, en een Lcd-scherm in de "cockpit". Er is ook een achteruitrijcamera, welke eerst alleen zicht gaf op de fietsendrager. Gelukkig heb ik deze ruimer kunnen zetten, zodat de camera nu ook functioneel is.

Na zo'n 200 km stoppen we bij het Pukaha National Wildlife Centre. Dat was een aanrader van Clemens. We gebruiken eerst de lunch, en gaan daarna het park in. De Kiwi zit in een donker hok en mag hier wel gefotografeerd worden. Het park is mooi aangelegd. De hokken met vooral vogels zien er ook goed uit. Alleen is de begroeiing zo overdadig, dat je wel een geluid hoort van een vogel, maar deze niet te zien krijgt?! De Ranger die er rondloopt, beaamt dat de dieren zich goed kunnen verstoppen, en dat je geduld moet hebben.... Zodoende zien we alleen nog grote dikke alen rondzwemmen, als ze net gevoederd zijn. Het voederen van de Kaka's lopen we mis. Dat wordt te laat voor ons.

Als we in Wellington aankomen, schijnt de zon uitbundig. Na boodschappen gedaan te hebben, gaan we naar de camping bij Hutt Park Road.

De volgende dag gaan we met de bus naar hét museum van Wellington, het Te Papa Tongarewa. Het is een buitengewoon indrukwekkend museum, zowel qua bouw als inhoud. Op een originele manier worden een aantal onderwerpen belicht uit de geschiedenis, het heden en de toekomst van Nieuw-Zeeland. Het is ook heel interactief, waardoor het ook voor de jeugd aantrekkelijk wordt.

Op advies van een suppoost beginnen we met Gallipoli, een 8 maanden durende oorlog van Frankrijk en Engeland tegen het Ottomaanse rijk. Om Istanboel te veroveren, en de toegang tot de Zwarte zee veilig te stellen. De oorlog duurde van april 2015 tot januari 2016, en werd een nederlaag voor het "Westen" ten koste van heel veel doden aan beide kanten. Er deden soldaten uit NZ mee, en bij mij blijft het beeld hangen hoe zinloos oorlogen zijn en vernietigend voor mensen(levens). Dat zie je nu ook in Oekraïne en Gaza.
Daarna gaan we naar "Nature", waar het verleden, heden en toekomst van de natuur in NZ uitgebreid aan bod komt. Ook in NZ wordt men zich steeds bewuster van natuurbehoud en ieders rol daarin.

We gaan nog even de stad in en eten er een hapje, alvorens "huiswaarts" te keren.

dag 24, 25 en 26
Aangezien we wisten dat vrijdag veel regen zou brengen, hebben we weer een dag in het Te Papa Museum gepland. We starten met het ontstaan van NZ bij de "Treaty of Waitangi". Door de grote verschillen in de Engelse en de Maori teksten van het verdrag, zie je de voedingsbodem van de latere geschillen. Verder wordt ook stilgestaan bij de cultuur van de Maori's, en hun Polynesische afkomst.

Na een lunch gaan we nog de andere delen van het museum langs, waar we nog niet eerder waren.

De volgende dag wordt de was gedaan en de globale planning voor de resterende tijd. Tot en met Wanaka worden de campings geboekt. Ik merk dat er nog veel vrije plaatsen zijn, en overweeg de rest niet te boeken. Er zijn nu alleen nog buitenlanders, en oudere Kiwi's natuurlijk....

Vannacht was het koud, maar gelukkig schijnt de zon nu volop. Het weerbericht voor de komende week ziet er ook goed uit. Op naar het noorden van het Zuidereiland!

saskia

Wij vonden het museum ook in Wellington ook prachtig! Veel plezier alvast op het Zuidereiland.x

Patricia

Al heel wat beleefd in NZ … Te Papa vonden wij ook heel interessant … goede overtocht en geniet van het Zuidereiland

Dries en Monique

Goede overtocht en veel plezier op het Zuidereiland toegewenst!
P.S.: Gallipoli veldtocht was van 1915-1916

Jenny

Heel fijn om jullie reis op deze manier ook mee te maken!
Ben heel blij met de verhalen en de foto's!
Wens jullie nog mooie, indrukwekkende weken.
Kus

Sebastiaan Kemerink

Hoi, goede overtocht en veel plezier op het Zuidereiland. Hopelijk zullen jullie veel zon zien.

Sebastiaan

Behalve Saskia’s verjaardag, was het vandaag ook een bijzondere dag in Nieuw Zeeland. Vandaag kwam de herdenking van het verdrag aan de orde op het jeugdjournaal. Helaas staan de Maori rechten tegenwoordig onder druk. De vertegenwoordigers van beide partijen waren niet aardig tegen elkaar….