vanzeelandnaarnewzealand.reismee.nl

Picton, Motueka en Greymouth

We zijn aangekomen in Greymouth aan de Westkust van het Zuidereiland. Het is de 31ste dag van onze reis door NZ, en het is de 9de februari, oftewel de verjaardag van Lambert! Wij hebben daarnaast dus ook de verjaardag gemist van Saskia en Sebastiaan.... Maar ja, wie moesten zo nodig naar NZ in januari en februari?!

Dries en Stefan wezen al op mijn jaartalfout met betrekking tot de oorlog bij Gallipolli. Ik zat er inderdaad een eeuw naast. Wij vinden trouwens reacties fijn, en lezen deze ook graag.

We gaan nu terug naar zondag 4 februari, de dag van de overtocht naar het Zuidereiland.

dag 26 en 27
We zijn ruim op tijd bij de boot, en na het inchecken moeten we lang wachten alvorens we op de boot worden toegelaten. Het restaurant heeft een eenvoudige kaart: Fish &chips of kippenragout met rijst. Het smaakte lekker, en de overtocht verliep zonder problemen. Het leek op de overtocht met P&O naar Engeland, alleen veel korter (4 uur) en minder uitgebreid qua voorzieningen.

Om middernacht gaan we aan wal in Picton, en komen een kwartier later bij de camping aan. Je kampeerplaats in het donker vinden, de camper er goed op zetten en elektriciteit aansluiten is een uitdaging, maar verloopt verder zonder problemen. We merken wel dat er mensen wakker worden (naast ons stond een tent), maar 's ochtends waren beide buren niet aanwezig, dus kunnen we niet checken of zij overlast hadden ondervonden.

Rond 11 uur op maandag vertrekken wij naar Motueka, zo'n 150 km naar het westen, en dichtbij het Abel Tasman National Park. Het is zonnig en de komende week zal het weer prima zijn met ongeveer 25 C. We krijgen informatie van de receptie over wat je kunt doen, en we bestuderen de mogelijkheden voor de komende 3 dagen.

dag 28, 29 en 30
Als je tracks wilt lopen in het Abel Tasman National Park, dan ga je met de boot naar een strand, en word je later opgehaald op een ander strand. Je kunt ook overnachten in een Lodge of wildkamperen, maar dat is niet wat wij gaan doen. Wij kiezen voor 2 trips met Seashuttle. Deze firma komt ons ophalen bij de camping en brengen ons naar het startpunt voor boten, namelijk Kaiteriteri. Na de trip brengen ze ons naar de camping terug. De receptie heeft 2 trips voor ons geregeld voor dag 29 en 30.

Op dinsdag gaan we een rondwandeling maken vanaf de camping naar de zee en terug naar Motueka en de camping. Het is de dag van de herdenking van de Treaty van Waitangi en dus zijn vrijwel alle winkels gesloten. Het valt Mariëtte op dat er nergens een vlag van NZ wappert. Blijkbaar is de vrije dag welkom, maar is het voor de Nieuw-Zeelander geen reden om het te vieren?! We lopen ook langs een golfbaan, met het opschrift "de beste golfbaan van NZ". Dat zal ooit wel het geval geweest zijn, maar op internet is deze uitspraak niet terug te vinden.

Woensdagochtend worden we om 8.15 uur opgehaald door Shorty van Seashuttle. Hij blijkt onze vaste chauffeur voor de komende dagen te zijn en komt met een bus, waarvan de grootte overeenkomt met het aantal passagiers. Vanaf Kaiteriteri gaan we naar de twee na laatste "halte", namelijk Tonga Quarry. We lopen naar Awaroa, zo'n 8 km naar het noorden. De track is best pittig, en gaat regelmatig omhoog en omlaag. Tussendoor zijn er prachtige uitzichten naar zee en de omringende heuvels. Uiteindelijk komen we bij een restaurant aan en lunchen daar enigszins in de schaduw. Na de lunch gaan we naar de ophaalplaats op het strand en worden we teruggebracht naar het startpunt.

De volgende dag worden we naar Apple Tree Bay gebracht en wandelen we naar Anchorage, zo'n 10 km naar het noorden. Deze tocht is gemakkelijker, maar wordt wel bemoeilijkt doordat er onderweg geen rustplaatsen en toiletten zijn. Het is eigenlijk één lang smal pad! Als we op het strand van Anchorage aankomen kunnen we eindelijk naar een toilet, en eten onze broodjes op. Ik ga nog enkele keren in het water van zo'n 20 C, voordat we weer worden opgepikt door de Seashuttle.

dag 31
Vandaag komen er 300 km op de teller bij en komt het gereden totaal op 2200 km uit. De camper heeft ook cruise control, maar deze heb ik nog niet gebruikt. Heeft ook weinig zin. Meer dan 90% van de wegen zijn bochtig, en er zijn ook veel hoogteverschillen.

Wel is de omgeving weer prachtig. Veel bomen zijn gekapt en vervangen door weidegronden. Soms is er ook aanplant van nieuwe bomen. Het gras is hier vaak groen, vanwege de vele regenval. Daar is deze streek bekend om.

Als we op de camping aankomen, mogen we onze eigen plaats uitzoeken. Het is er niet druk. Morgen gaan we naar Fox Glacier. Omdat het weer er zondag volgens de voorspelling vrij goed uit ziet, hebben we een helikoptervlucht geboekt voor die dag naar de Fox Gletscher tot Mount Cook. Even afwachten of het door kan gaan?!

Jenny

Heb weer genoten van het verhaal!
Wat een verschillende activiteiten, dat zal bij jullie zeker een enorme indruk maken!
Dank je wel, kus

Patricia

Alvast een goede vlucht gewenst … bij ons ging het niet door vanwege het mindere weer.

Willy

Hello Paul en Mariette,
Ik heb met veel interesse jullie verhaal gelezen. Fijn dat de regen plaats gemaakt heeft voor de zon. Dit nodigt uit tot wandelen en onderweg voor een plasje wegduiken in de bosjes! Ik wens jullie nog heel fijne vakantiedagen.