vanzeelandnaarnewzealand.reismee.nl

Fox Glacier, Wanaka en Te Anau

Vandaag is de "Day Before", dat wil zeggen 15 februari! Het is dag 36 van onze reis door NZ. Wij zijn in Te Anau. De zuidelijkste plaats, die we deze reis bezoeken. We zitten nog 100 km van de zuidkust van het Zuidereiland. Morgen gaan we naar Queenstown, terug naar het noorden. Mijn "koningin" is dan jarig! De naam van de plaats waar we naar toe gaan is gewoon toeval, of niet?

Vorige keer zaten we nog in Greymouth, en gingen de dag erop naar Fox Glacier.

dag 32 en 33
Vandaag is het regenachtig. We gaan ongeveer 200 km naar het zuidwesten, en volgen de kustlijn. We passeren Franz Josef, waar ook een gletsjer is. Als we aankomen in Fox Glacier stopt het met regenen. Morgen zal het zonnig zijn en we verheugen ons op de helikoptervlucht over de gletsjers en langs Mt. Cook, de hoogste berg van NZ.

De volgende ochtend ziet het er goed uit. Ik bel met de helikopter-maatschappij. Deze geven aan dat een vlucht langs Mt. Cook niet mogelijk is, vanwege harde wind. Ze bieden aan om over de Fox Glacier omhoog te gaan, een landing uit te voeren en daarna langs de Franz Josef Glacier af te dalen. We stemmen in. Als we rond 12 uur in het kantoor aankomen blijkt alleen nog een vlucht over de Fox Glacier en terug mogelijk, en misschien een landing. De wind is hier de spelbreker. Bovendien zijn er wolken aanwezig. We besluiten af te zien van de helikoptervlucht en de juffrouw van de helikopter-maatschappij begrijpt dit ten volle. Tevreden klanten is hun uitgangspunt.

We zijn wel teleurgesteld, maar veiligheid gaat boven alles! 's Middags gaan we een wandeling maken om Lake Matheson. Het weer is prima. Het is een mooie wandeling en er zijn veel mensen, die blijkbaar dezelfde gedachte hebben gehad. We lopen soms in file. Na de wandeling gaan we in het dorp nog wat eten.

dag 34 en 35
We hebben vandaag ruim 250 km voor de boeg naar Wanaka. De eerste 200 km gaan door een gebied met heel veel bomen. We gaan ook over de Haast-pas. Eigenlijk is dat een passage in het dal van 2 bergen. De laatste 50 km zijn bijzonder. We gaan langs boomloze bergen, en passeren eerst een deel van Lake Wanaka en later van Lake Hawea. Het water is prachtig azuurblauw. Wat opvalt is dat er geen boten varen.

Als we op de camping aankomen is de temperatuur 22 C, maar voelt door de zon 5 C warmer aan. We gaan na wat we de volgende dag kunnen doen, en besluiten tot een bezoek aan Puzzling World en een wandeling langs Lake Wanaka.

Puzzling World is op advies van Saskia. Ze heeft gelijk. Eerst worden we ondergedompeld in illusies in een aantal kamers, en daarna mogen we een labyrint in. Bij het labyrint moeten we in 4 torens zien te komen. Dat lukt slechts ten dele. Na 3 torens gaan we naar de exit. Tenslotte willen we ook wandelen.... Het blijkt bijzonder druk en met enige moeite vinden we een plaats voor onze camper. Het strand bestaat uit grofkorrelig zand en kiezelstenen. Na de wandeling gaan we naar de camping. Voor winkelen in Wanaka hebben we geen puf meer.

dag 36 en 37
Vandaag gaan we naar Tenau, een afstand van ruim 200 km. Vrijwel alle bergen zijn nu "kaal", vermoedelijk door de harde ondergrond. We gaan ook over de hoogste pas in NZ, The Crown Range Summit. Met 1076 meter boven zeeniveau is deze naar Europese maatstaven een middelmaat, maar in een camper voelt het toch aan als een uitdaging.

Onderweg zien we ook relatief veel fietsers. De meesten hebben goed zichtbare kleding aan. Toch is het risico van ongelukken niet gering op een 2-baansweg. Vaak wordt er door de auto's hard gereden, en door de bochten is het ook voor automobilisten niet altijd gemakkelijk om op 1,5 meter afstand te passeren, zoals het in NZ "verplicht" is. We vragen ons af welke ervaringen Saskia&Patricia met het verkeer hebben gehad tijdens hun fietstocht door Argentinië en Chili?! Was het achteraf toch ook wel risicovol?

Wanneer we westwaarts gaan naar Te Anau, krijgen we een harde wind tegen en ook zijwaarts. Ik moet alle zeilen, of beter gezegd alle spieren, bijzetten om de camper in bedwang te houden. Ook moet ik de sne;heid terugnemen om veilig de eindstreep te halen.

's Avonds gaan we in Te Anau naar een Pizzaria en gaan ook langs de plaats waar we morgen opstappen voor de bus naar Milford Sound. Het zal morgen regenen, en wat kun je dan beter doen dan met de bus naar Mildred Sound gaan en daar op een boot door het Fjord varen?!

's Nachts regent het inderdaad en dit houdt de hele dag aan. De mensen van de toer wijzen erop dat je met regen de meeste en spectaculairste watervallen ziet. Daar hebben ze gelijk in. Alleen heb je onderweg geen vergezichten, en ook in het Fjord zie je niet hoe hoog de rotsen zijn. Toch was het een belevenis. We zagen zelfs 3 zeerobben op een rots liggen. Volgens de beschrijving zijn het 3 jonge mannen, die overdag luieren, en 's nachts gaan jagen...?!

Saskia

In de milford sound regent het erg veel, maar daardoor heb je wel zicht op spectaculaire watervallen . Toen wij er in 2019 een excursie (+kayak tocht) maakten hadden we een super mooie dag ! We kunnen elkaars foto’s bij elkaar leggen en dan hebben het beste van beide weerscenario’s? ps fietsen in Chili/ Argentinië was veel veiliger ?

Marianne

Weer heel interessant. Het is toch echt een andere wereld waarin jullie nu leven en waarvan de lezer een beeld krijgt. Het moet voor Saskia en Patricia heel fijn voelen om op deze manier ahw de reis ' mee te maken'.
Mariette, Ik feliciteer je alvast van harte met jouw 74e verjaardag!! Ik wens jou en Paul ( ook proficiat!) een heel gezellige dag en nog een fijn verblijf in NZ! Een lieve groet, Marianne.

Jenny

Prachtig!!!!
Ik zie dat jullie er van genieten, de foto's laten zien dat je heel ontspannen bent!
Mariette, van harte proficiat!
Kus