vanzeelandnaarnewzealand.reismee.nl

Van Orewa naar Rotorua en vervolgens naar Lake Taupo

Het is dag 16 en we zitten op een camping aan Lake Taupo, het grootste meer van NZ, en gelegen in het midden van het Noordereiland. Laten we teruggaan naar Orewa.

dag 12 en 13
Het is zondag en lekker weer, met een stevige wind. We besluiten het rustig aan te doen, en ook nog wat te regelen.

Het eerdergenoemde probleem met de late aankomst in Picton op het Zuidereiland kunnen we oplossen door de camping in Picton te boeken. Als wij daar op 4 februari tegen middernacht aankomen, is er een enveloppe op de deur van de receptie geplakt met de voor ons belangrijke informatie. We installeren ons op de toegewezen plaats en gaan slapen. We mogen tot 12 uur blijven, en kunnen dus uitslapen. Ook de camping daarna regelen we alvast.

's Avonds gaan we naar onze favoriete Pizzaria, en sluiten af met enkele delen van "Ferry- de serie" op TV. Stefan heeft ons een aantal USB-sticks meegegeven, met series die ons zullen bevallen. Daar zijn we nu reuzeblij mee.

De volgende ochtend gaan we via Pokeno naar Rotorua, zo'n 260 km zuidoost. Na 30 km passeren we Auckland, en rijden over de Harbour Bridge. Deze hebben we uitgebreid gefilmd vanuit de Sky Tower, op onze tweede dag in NZ. We stoppen in Pokeno om langs Mc Rent te gaan, de verhuurder van de camper. We moeten daar iets ophalen, en we laten kijken naar de oorzaak van een lekkage in de doucheruimte. Mariëtte dacht dat de toevoer van de douche lekte, en ik dacht dat de interne vulslang van vers water de boosdoener was. Uiteraard had Mariëtte gelijk! We gaan ook nog naar de plaatselijke Countdown om levensmiddelen in te kopen. Het is verstandig om dit tijdens het reizen te doen, om te voorkomen dat je vanaf de camping enkel naar een winkel moet rijden!

We kunnen goed doorrijden. Als er scherpe bochten zijn, dan staat er een aanbevolen snelheid bij (gelukkig in km/uur), waar ik erg dankbaar voor ben. Rotorua is vooral bekend om zijn zwavelbaden, geysers, en Maori-dorpen. 37% van de bevolking behoort tot de Maori's, het hoogste % van de NZ-steden.

Met de beheerder van de camping overleg ik naar een goede besteding van onze dagen. Zijn adviezen neem ik ter harte, en ga bellen. Overigens is het een goede beslissing geweest om bij aankomst in NZ een simkaart te nemen met onbeperkt bellen in NZ. Niet alleen om afspraken te maken, maar ook allerlei problemen te bespreken met de camper of anderszins.

dan 14 en 15
Het weer is onbestendig, en daarom gaan we alleen in de namiddag naar Mitai Maori Village, net buiten Rotorua gelegen. Het is volgeboekt, en samen met 200 anderen maken we ons op voor een gezellige en leerzame avond.

Als de Chief aan het begin alle landen opnoemt, blijken wij de enige Nederlanders te zijn. Het is echt een internationaal gezelschap. Naast ons zit een Amerikaans stel op hun huwelijksreis. Ze doen in 3 weken Australië en NZ, dat wil zeggen ze bezoeken steden waar vliegvelden zijn. Wel hebben ze op het Zuidereiland in een helikopter naar Mont Cook gezeten. Het weer was goed, en de foto's schitterend.

Alles is goed georganiseerd: verhalen, gezang, dansen, een tocht door het dorp en oerwoud (glimwormen), en een verrukkelijke maaltijd. Zeer de moeite waard.

De volgende dag is het weer goed, en gaan we naar Te Puia. We krijgen een rondleiding. Eerst gaan we naar een Maori opleidingsschool voor hout- en steenbewerken, sieraden maken, vlechttechnieken, en kleding maken. De sfeer is relaxed en er worden mooie producten gemaakt, die ook te koop zijn. Daarna gaan we naar het Kiwi Conservation Centre. Alles is donker gemaakt, omdat Kiwi's 's nachts actief zijn. We zien slechts 1 Kiwi, die we helaas niet mogen fotograferen, omdat ze erg gevoelig en kwetsbaar zijn. Toch wel indrukwekkend. Vervolgens gaan we naar hete modderbaden en tot slot naar de Pohuto geyser. Deze spuit elk uur 1-2 keer. Gelukkig ook als wij daar zijn. De stoomdampen komen tot zo'n 15 meter hoogte.

Aangezien wij nog tijd over hebben, gaan we ook naar Redwoods Treewalk. Saskia heeft ons dit aanbevolen. De "langste wandeling tussen bomen in de wereld", staat in de folder. Met 27 platforms is er een 700 meter planken pad op hoogte aangelegd tussen de bomen. Het is erg leuk om te doen. 's Avonds moet het er spectaculair uitzien met allerlei lichteffecten. Maar wij zien ons dit toch niet doen om pakweg 10 uur 's avonds.

dag 16
Het is 9 uur als we vertrekken om naar Lake Taupo te gaan, zo'n 100 km naar het zuiden.

Als we onze camper op de camping bij de losplaats van vuil water hebben geplaatst, komt onze buurman naar ons toe met een elektriciteitskabel. Het blijkt onze kabel te zijn! Ik ben weggereden zonder de kabel los te koppelen en op te rollen. Dat is me nog nooit overkomen, in al die jaren dat we met de caravan zijn gaan reizen. Bij de beheerder krijg ik een adres waar ik een nieuwe camperstekker kan kopen.

De reis naar Lake Taupo verloopt verder goed, en na inkopen gedaan te hebben, komen wij er begin van de middag aan. Mariëtte verzorgt de lunch, terwijl ik mij bezighoud met de elektriciteit...

Marianne

Wat een zeer zeer zeer bijzondere ervaringen ! Hopelijk kunnen jullie alle indrukken verwerken en wat een activiteiten per dag. Perfecte conditie!!
Dankjewel voor jullie uitgebreide verslaggeving. Liefs, Marianne.

Saskia

Leuk om weer jullie reisverslag te lezen. Veel plezier nog deze laatste week op het Noordereiland !